Weer thuis, in het oude vertrouwde Nederland...

3 juni 2019 - Medemblik, Nederland

En dan zijn we zomaar weer een paar dagen thuis.....

Woensdag moest de ouwe trouwe rental weer ingeleverd worden.

Al bijtijds er uit, na ontbijt en douche aan de schoonmaak en inpakken. Bijzonder, hoe alles de heenweg netjes in je koffers paste en je nu spullen over houd....... Veel spullen hebben wij over, zoals een koffiezetapparaatje dat wij gekocht hadden, bier en andere boodschappen. Een deel ingeleverd bij de campingeigenaar en een deel met een bloedend hart afgestort...

We rijden de camping af en de snelweg op en rijden zo de file in, de Highway hier is altijd bijzonder druk maar na staat alles vast door een ongeluk.

Een uur te laat arriveren wij bij het verhuurbedrijf maar daar maakt niemand zich er druk om. We leveren de rental in, slepen onze troep er uit en raken aan de praat met Nederlanders die nog beginnen aan de reis. Na een bakkie koffie laten we een taxi komen (30$ goedkoper dan de heenweg dankzij Lyft) en raken weer geanimeerd in gesprek met de chauffeur over muziek.

Vroeg in de middag staan wij weer bij het hotel van 4 weken terug. Na de bagage geloosd te hebben een broodje gegeten bij de Subway aan de overkant. Die dag verder doorgebracht met hangen rond het hotel, een beetje moe en verreist. In de avond voor het eerst in weken weer TV gekeken, American Idol.... wij vermaakten ons er mee.....

Donderdag werden wij mooi op tijd wakker voor het ontbijt, en daar kwamen wij het stel van de heenweg weer tegen. Die vertelden nog een horror verhaal over die ADHD taxi chauffeur van de heenweg, die mafketel heeft ze 170$ laten betalen voor de rit van onze camperboer naar die van hun. Inclusie een complete omweg door LA....

Met deze mensen afgesproken voor de terugweg. Mooi op tijd naar he vliegveld gegaan met de pendelbus van het hotel. Koffers ingeleverd en daarna gezellig met dat andere stel doorgebracht.

Rond 14.00 vertrokken, je reist 9 uur terug in de tijd, dus wij kwamen de volgende ochtend om 09.00 aan op Schiphol na 10 uur vliegen. Jer slaat de nacht dus over. Ik heb een hekel aan vliegen, 10 uur stilzitten is het niet voor mij. Na 4 films had ik het wel gehad. Ruud blijft daar heel relaxt onder en ik begin bijna te gillen........

Jan de taxichauffeur stond ons al mooi op te wachten dus wij waren zo weer thuis.

Met een jetlag van hier tot Tokio......

Inmiddels hebben wij ons ritme weer gevonden, Ruud is weer aan het werk en wij leiden weer het leven van alledag.

Het was een droomreis, en het zal wel even duren voordat alles geland is.....

Wij hebben rondgelopen en gereden in woestijnen waar het meer dan 30 graden is

Wij hebben 2 tornado’s “gemist”

Wij hebben een fload meegemaakt in New Orleans

In de sneeuw gestaan bij de Grand Canyon. De Grand Canyon, het mooiste wonder van de aarde dat ik ooit gezien heb.

Wij hebben heel veel ontzettend aardige en hulpvaardige mensen ontmoet. Ik vind Amerikanen ECHT leuk. Met name de mensen uit Texas en Louisiana.

Wij hebben bijna 6000 km gereden en genoten van talloze uitzichten en heel veel ruimte.

F7134335-BBB0-46E5-BDD2-0BA077662016

9997EF6F-74C2-4339-8A76-9BE321F8AD6D

Wat heeft dat land veel ruimte.....

En slechte wegen......

En een WAARDELOOS sociaal stelsel.....

Het desperate leven van Indianen in reservaten, al die daklozen op straat....

De bizarre gekte en the sky is the limit in steden als Las Vegas en Los Angelos. Grote vette limousines die langs vuilnisbakken rijden waar mannen de blikjes en het plastic uithalen om te verkopen voor drugs.........

Bizar dure boodschappen, een brood voor 5$, groente en fruit zijn hartstikke duur. Alles is extra gezoet, mensen werken liters frisdrank in de meest enge kleurtjes weg. De beste fastfood is de Taco Bell, daar zit tenminste nog wat groente bij je eten.

De Amerikanen eten erg veel vlees, bijna 2x zoveel als Nederlanders en vegetarische producten zijn bijna niet te krijgen, in restaurants is een vegetarisch gerecht een unicum. Voor mij was het eten daar een crime, ik werd misselijk van het brood, en het was lastig om voor mij een lekker vegetarisch prakje in elkaar te flanzen. Toen wij een keer ECHT lekker bij een Mexicaan hadden gegeten heb ik de halve nacht wakker gelegen, was misselijk en mijn ingewanden waren van streek, ik twijfel achteraf of die heerlijke zalm wel goed was....

Kortom, wat nooit gebeurd in onze vakantie’s, ik ben 2 kg afgevallen en Ruud is op hetzelfde gewicht gebleven!!

Amerikanen zijn oprecht geïnteresseerd in Europa, zijn heel erg verbaasd als je verteld dat je in 3 uur van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden kan rijen. Ze vinden onze geschiedenis prachtig, en hun mond valt open als we uitleggen dat wij onder de zeespiegel wonen.

De meeste verbintenis die ik voel met de Amerikanen is in onze liefde voor muziek. Wij begrepen elkaar als wij het daar over hadden, muzikanten, taxichauffeurs, pompbediende’s, ze zijn trots op hun muziek. En dat kunnen zijn zijn...... Wat hebben wij in Austin en New Orleans genoten van de muziek en de plaatsen waar legendarische muzikanten ooit begonnen zijn......

Het was mooi, ongelooflijk mooi. Schokkend. Nieuw. Anders. Indrukwekkend.

Maar ook genieten wij weer van het kneuterige van onze West Friese dorpjes, van het feit dat wij het hier zo goed hebben. Ook al is ons sociaal stelsel niet meer zo goed als het was, vergeleken the USA is het ongelooflijk goed.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor hoe jullie met ons meegeleefd hebben, en zeker voor jullie reacties wij vonden dat erg leuk. Dikke knuffel van Ruud en Anja.

Wij zijn weer thuis, lekker!

1. Ed:
    3 juni 2019
    Top, ik ben ook weer bijna thuis. Moeten elkaar snel zien om lekker bij te praten. Dikke kus
  2. Klaas:
    We heb de reis doorgemaakt vanuit jou verhaal, heb ervan genoten, dank je wel voor je schitterende beschrijving 👍😊💋
  3. Marja:
    3 juni 2019
    Wat heerlijk dat jullie weer gezond en wel geland zijn in ons kleine maar fijne landje ! Kan me voorstellen dat je nog weken nodig hebt om dit allemaal een beetje te laten landen..... gelukkig heb je lekker de tijd !
    Geniet maar lekker verder . Dikke knuffel en tot gauw....ergens op een of ander feestje ofzo! xxx
  4. Harrie Nanny:
    3 juni 2019
    "Wij hebben heel veel ontzettend aardige en hulpvaardige mensen ontmoet. Ik vind Amerikanen ECHT leuk"
    Dat hoor ik van de Amerika reizigers die wij kenne.
    We kletsen gauw bij, maar voorlopig laat alles maar "landen"
    Wat hebben Harrie en ik genoten van jullie verslagen!!! Het was bijna net of we er zelf bij waren. De Grand Canyon,(mijn favoriet) Alles wat met indianen te maken heeft ( mijn favoriet) Het was geweldig om het via jullie een stuke mee te beleven. dikke kus en geniet van het thuis zijn, kinderen, kleinkinderen en jullie verhalen vertellen. Jouw Pensioen kon niet perfecter beginnen!!!
  5. Kees en Nel:
    3 juni 2019
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn en zo genoten hebben.Wij hebben van jullie genoten en missen de reisverslagen.Dankjulliewel dat we mee op reis mochten.😘
  6. Ellis:
    Bedankt voor de mooie verhalen Anja en Ruud. Anja, je kunt wel schrijfster worden!En….There's no place like home....
  7. Moos en Frans:
    3 juni 2019
    The End, was leuk jullie te volgen. Tot snel :-)
  8. Ien&ton:
    Wat hebben we genoten van alle verhalen en belevenissen ik zal het missen zie je snel in Asperen groetjes Ien & Ton
  9. Mascha:
    3 juni 2019
    Welkom thuis!😀👍 wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt! Het was telkens weer spannend om te lezen wat er nu weer was gebeurt! Ik vond het erg leuk!!!!!💋❤️
  10. Magda Wessels:
    5 juni 2019
    Wat gaat dat toch snel , je kijkt ernaar uit en is nu alweer voorbij. Maar met een hoop ervaring erbij , en een prachtige reis om op terug te kijken. Geniet van het knutterige Nederland , waar we het zo goed hebben. Vondt het leuk jullie te volgen see you soon liefs ons.