Nederland

10 mei 2019 - Nederland, Texas, Verenigde Staten

8 uur er uit, en niets in de rental om een ontbijtje te maken, na de douche en een bak thee/koffie op pad. Het duurde even voordat wij een supermarkt passeerden en daarna moesten wij geduld hebben tot wij bij een leuk plekje kwamen, maar om 11.30 zaten wij aan de lunch cq het ontbijt.

Daarna pas echt op stap en rond 4 uur kwamen wij op ons doel aan, het plaatsje Nederland. Rond 1830 had een groep Nederlanders grond gekocht in het verre onbekende Amerika met de bedoeling daar te gaan boeren. De vruchtbare grond bleek een moeras te zijn en het klimaat heel anders dan ze gewend waren, hele warme zomers..... Na een jaar had een deel van deze mensen het wel bekeken en gingen terug naar Nederland. Een ander deel zette door, er trokken Cajuns naar Nederland om voor de Nederlanders te werken en uiteindelijk hebben ze er een welvarend stadje van weten te maken met kanalen om het teveel aan water af te voeren. Ze verbouwen met name rijst.

Inmiddels is er een molen gebouwd ( het lijkt amper op een Nederlandse molen) waar een museum is aangelegd van de spulletjes die er nog zijn, en gedoneerd door het nageslacht,van de 1e Nederlanders. De dame die dit museum bemand wist eigenlijk niet zoveel van molens en ik heb haar alles verteld dat ik weet en ook schema’s laten zien vanaf mijn mobiel. Ze vond het erg interessant. Je zou dan denken, zoek het op op internet, maar ze had de leeftijd dat internet waarschijnlijk een no go is ☺️

FBE5388E-49A8-4AB4-A8D8-ABE12AB1AC2E

5AB13382-AC27-4646-B87A-2E7E23C18BBD

7CB3841D-A51F-4DAE-B3A5-775804520420685D0829-6D3C-4A7F-B2D3-604C1499C447

0FAE2889-A7E7-4779-A682-8FAD1C3E7250

474C75B1-324B-4335-AD53-7863246442F4

Ik had thuis al een camping uitgezocht, een kwartiertje rijden vanaf het museum. Toen wij in dat gebied kwamen werd ik niet blij, net het Botlek gebied en ook dezelfde geur, mijn ogen prikten, dus snel ramen dicht. Op het adres was wel een parkeerplaats maar zeker geen RV plaats. Op internet naar een andere RV plek zoeken, 15 min verder op. Daar aangekomen blijkt het een vage plek te zijn, geen kantoor, geen douches, schijnbaar ingericht voor mensen die daar langer verblijven en in 1 van die raffinaderijen werken.

Dan maar weer verder zoeken, weer richting botlekgebied. Dit keer wel een aardige camping, aan het water. De receptie is dicht en een van de gasten vertelde dat de camping vol zat.

Weer googelen, een paar honderd meter verderop, ook aan het water. BINGO!!!! We zijn welkom....

Opvallend was dat er palen voor de stroomkabel scheef hingen, soms een hek weggewaaid was of een dak van een schuurtje afgerukt. Er bleek die afgelopen nacht een orkaan langsgekomen te zijn........ gelukkig lopen wij ze steeds mis!

Wij krijgen een mooi plekje want de RV plek ligt aan een vaarroute en zien supergrote zeeschepen voorbij varen naar de raffinaderijen. We drinken een wijntje cq een biertje en ik maak het eten klaar. Na de koffie zijn wij gevloerd en liggende er om 10uur in.

7AE72C06-024A-47F4-B2AC-8D890CA5A786

8072DB2E-9807-4064-A922-BDF299D7F4BC

1. Nicoline Groot:
    12 mei 2019
    Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Wij moeten nog even vier weken wachten.
  2. Mascha:
    12 mei 2019
    Weer genoten van jullie verhalen!👍💋
  3. Harrie Nanny:
    12 mei 2019
    Blijf de orkanen maar mislopen hoor ! En ja, de verhalen van Molens is een vak apart. Hopelijk heeft ze wat geleerd van jouw verhaal. Leuk dat je het uitgelegd hebt !